Garage house[1] (or also US garage) is a style of music developed in the Paradise Garage nightclub in New York City, USA in the early 1980s. The key DJ in the evolution of the style was Larry Levan, resident DJ at the Paradise Garage, who defined a unique style of mixing between dubs of disco records. Over time, the term "garage" in the US came to mainly describe the more soulful, gospel-inspired styles of disco and house music first made popular by Tony Humphries at club Zanzibar in Newark, NJ. In the early 1990s, the New Jersey sound became distinctly different from in New York. Although the Paradise Garage was a New York club, the label "Garage" came to be associated with the New Jersey sound over time as the bond between the Paradise Garage and club Zanzibar was strong. A rawer, "blacker" sound, as described above, became the signature style in North Jersey. Meanwhile in 90s New York a more Latin, Tribal sound took over thanks to Junior Vasquez along with his disciples at the Sound Factory. However, the garage tradition returned in force with Body & Soul, a collective formed by Francois K., Danny Krivit and Joaquin "Joe" Claussell, and its immensely popular Sunday sessions now at Santos Party House. Louie Vega has continued to perform regularly on Wednesdays, although without the popularity he has in Europe or Japan. Timmy Regisford is another stalwart of the NYC house community with his Saturday night parties at legendary Club Shelter. Жанр берёт своё название от легендарного нью-йоркского клуба Paradise Garage, где диджей-резидент Larry Levan играл андеграундное афроамериканское диско, порой разбавляя его музыкой от белых музыкантов вроде Talking Heads и The Clash. Этот эклектичный подход к музыке и сформировал «фирменное» звучание клуба, записи в стиле которого прозвали «гаражом». При этом записи раннего гаража непосредственно нью-йоркских музыкантов не произвели большого прорыва на музыкальной арене. Популярность же гараж приобрёл в более соул- и госпел-ориентированной интерпретации этой музыки от ньюаркского (Нью-Джерси) клуба Zanzibar под предводительством диджея Tony Humphries, и при поддержке Kerri Chandler и Blaze. Эту музыку в период 1986—1987 годов начали выпускать лейблы Ace Beat, Supertonics, Quark, Movin' Records и 111 East Records. Но главным двигателем гаража стал нью-йоркский лейбл Strictly Rhythm, открывшийся в 1989 году. Strictly Rhythm заманил к себе таких музыкантов, как чикагский DJ Pierre и детройтский Marc Kinchen, специально перебравшихся по этому поводу в Нью-Йорк; среди других музыкантов лейбла — Masters at Work и Roger Sanchez. К 1991 году с поддержкой таких новых лейблов, как Bottom Line Records, Emotive Records и Maxi Records, в Америке Гараж уже полностью доминировал над хаусом. После этого гараж благополучно прорвался и в Европу с такими коммерчески успешными музыкантами, как Armand van Helden, Reel 2 Real и Ultra Naté. В Британии дальнейшее развитие гаража под влиянием местных субкультур в середине 1990-х годов привело к появлению нового глобального музыкального течения страны «гэридж» с множеством различных направлений, таких как спид-гэридж, тустеп, грайм и дабстеп. Special For perfect-music.ru / Специально для perfect-music.ru
|